Veelgestelde vragen

Woning vinden

Hoe vind ik een woning op Pararius?
Je kunt op verschillende manieren jouw perfecte woning vinden: 

  1. Registreer en maak een gratis zoekprofiel aan. Je krijgt dan automatisch van ons een e-mail als er een woning beschikbaar is die aan jouw wensen voldoet;
  2. Gebruik onze uitgebreide filters. Hiermee kun je precies aangeven wat voor soort woning je zoekt en vind je sneller de woning die bij je past; 
  3. In ons makelaarsoverzicht vind je alle actieve makelaars per stad. Vanuit hier kun je direct contact opnemen met een makelaarskantoor, wellicht kunnen zij je helpen met het vinden van een geschikte woning.

Zijn er kosten voor het gebruik van Pararius?
Nee, Pararius is voor jou als woningzoekende helemaal gratis. 

Waar kan ik zien of een woning nog beschikbaar is? 
Al het aanbod dat op Pararius zichtbaar is moet beschikbaar zijn. De makelaar is verantwoordelijk voor het aan- en afmelden van woningen. Het kan voorkomen dat een woning niet meer beschikbaar is maar toch op de site staat. Kom je zo’n woning tegen, meld dit dan via de knop ‘meld een probleem met dit object’, zichtbaar in de woningadvertentie.

Moet ik een bepaald inkomen hebben om in aanmerking te komen voor een woning? 
Soms wordt er vanuit de makelaar een inkomenseis gesteld. Als dit het geval is, staat dit vaak vermeld in de omschrijving van de woningadvertentie.

Hoe weet ik of een woning geschikt is om te delen? 
Gebruik de filter ‘geschikt om te delen’ om al het woningaanbod te zien dat geschikt is om te delen. Indien een woning niet geschikt is om te delen staat dit vaak vermeld in de woningomschrijving. Neem telefonisch contact op met de makelaar als hier onduidelijkheden over zijn. 

Kan ik filteren op reistijd?
Ja, gebruik hiervoor onze slimme kaart. Wil je bijvoorbeeld maximaal 30 minuten reizen naar je werk, school of familie, dan toont de kaart geschikte woningen voor jou. Je kunt ook de mogelijkheden inzien als je de spits meerekent. 

De makelaar zegt dat de woning is verhuurd, waarom staat de woning dan online?
Een huurwoning heeft in het verhuurproces verschillende statussen. Het kan voorkomen dat een woning nog niet definitief verhuurd is, maar dat er geen nieuwe bezichtigingen meer worden ingepland. Je kunt altijd aan de makelaar vragen of deze je op de hoogte wil houden als bezichtigingen toch weer mogelijk is.

Hoe herken ik phishing? 
Pararius doet haar uiterste best om elke vorm van illegaliteit te weren van haar platform en alleen accurate en betrouwbare woningadvertenties aan te bieden. Toch kan oplichting niet altijd worden voorkomen. Wees daarom alert en lees hier hoe je kunt voorkomen dat je slachtoffer wordt van phishing. 

Contact met de makelaar

Hoe kom ik in contact met de verhuurder/verkoper? 
Je vindt de contactgegevens van (de makelaar van) de verhuurder of verkoper naast of onderaan de advertentie.

Wij adviseren je om telefonisch contact op te nemen zodat je direct een reactie ontvangt. Indien er geen telefoonnummer staat vermeld kun je via de knop ‘vraag meer informatie aan’ een bericht sturen naar het makelaarskantoor.

Ik krijg geen contact met een makelaar. 
Makelaars kunnen het soms druk hebben. We adviseren je om te bellen op werkdagen tussen 9.00 en 17.30 uur, dan zijn de meeste makelaarskantoren geopend. Krijg je echt geen contact met een makelaar laat het ons dan weten via 020-4712111.

Mag een makelaar bemiddelingskosten vragen? 
Indien je de makelaar toestemming hebt gegeven of nadrukkelijk gevraagd hebt om voor jou op zoek te gaan naar een woning, dan mogen er bemiddelingskosten in rekening gebracht worden. In alle andere gevallen mag dit niet. Lees hier meer over bemiddelingskosten.

Welke documenten kan een makelaar bij mij opvragen als ik interesse heb in een woning? 
Het is handig om de volgende documenten paraat te hebben:

  • Kopie legitimatiebewijs
  • Kopie salarisstrook 
  • Werkgeversverklaring (of een verklaring van een borgsteller)

Als je kiest voor ‘plan een bezichtiging’, staat de afspraak dan vast?
Nee, de afspraak staat niet gelijk vast. Heb je een datum en tijdstip gekozen? Dan wordt jouw verzoek verstuurd naar de makelaar. Deze neemt vervolgens contact met je op om een definitieve afspraak in te plannen. 

Ik twijfel of een makelaar betrouwbaar is, hoe kan ik dit controleren?
Alle makelaars die bij Pararius zijn aangesloten worden gecontroleerd op verschillende criteria. Enkel vastgoedprofessionals krijgen toegang tot het platform. Lijkt een kantoor toch onbetrouwbaar? Maak dan een melding bij onze supportdesk via info@pararius.nl.

Zoekprofiel

Kan ik meerdere zoekprofielen aanmaken? 
Ja, dit is mogelijk. Ga naar zoekprofiel → ‘maak een extra zoekprofiel aan’. 

Hoe verwijder ik een zoekprofiel?
Wil je een zoekprofiel verwijderen?  Dit kan via zoekprofiel → instellingen → zoekprofiel verwijderen/deactiveren.

Hoe verander ik mijn email adres? 
Je kunt je e-mailadres helaas niet wijzigen. Maak een nieuw account aan als je een ander e-mailadres wilt gebruiken. We raden je aan je huidige account te verwijderen om verwarring te voorkomen. 

Hoe wijzig ik mijn wachtwoord?
Log in op je account →  ga naar ‘meer’ → instellingen →  ‘wachtwoord wijzigen’.

Hoe verwijder ik mijn account? 
Om je account te deactiveren kun je het volgende doen: 

  1. Log in op www.pararius.nl;
  2. Ga naar je account (klik op je naam rechtsboven in het scherm);
  3. Klik op meer → instellingen; 
  4. Kies ervoor om je account te deactiveren of helemaal te verwijderen. 

Hoe meld ik mij af voor mailings? 
Ga naar je account → zoekprofielen → instellingen → e-mail deactiveren. 

Hoe verwijder ik een zoekprofiel? 
Ga naar je account → zoekprofielen → instellingen → zoekprofiel verwijderen/deactiveren. Je kunt een zoekprofiel, als je wilt, later weer activeren.

Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via info@pararius.nl of bel met 020-4712111.